Minder transacties derde kwartaal 2012

In het derde kwartaal van 2012 zijn er zoals verwacht veel minder huizen verkocht in vergelijking met het tweede kwartaal van 2012. Het aantal transacties is met 17 procent gezakt.

Er is meer slecht nieuws want de transactieprijs lag 2,2 procent lager in vergelijking met het tweede kwartaal. Een gemiddeld verkochte huis kende een verkoopprijs van €209.000.

De dip in het aantal transacties werd al verwacht. Kopers hebben de verkiezingen afgewacht en blijven nog steeds afwachten tot de plannen voor 2013 definitief zijn. De NVM-makelaars hebben in het derde kwartaal 18.664 huizen verkocht. Sinds het uitbreken van de huidige crisis zijn er nog nooit zo weinig huizen verkocht in één kwartaal.

Voor het vierde kwartaal wordt een tijdelijke opleving verwacht. Starters kopen nu nog een huis om te voorkomen dat ze per 2013 een hypotheekvorm opgedragen krijgen. Zoals de plannen nu liggen moet er vanaf 2013 een hypotheek worden afgesloten met een annuitaire aflossing.

Zie video Woningmarkt.tv

Lees ook:20% meer huizen verkocht in tweede kwartaal
Lees ook:Huizenmarkt – 10 procent meer huizen verkocht
Lees ook:Meer huizen verkopen in het derde kwartaal
Lees ook:Huizenmarkt verder verslechterd
Lees ook:Huizenprijzen met 3,5% omhoog

2 reacties op “Minder transacties derde kwartaal 2012

  1. M. Zomer

    Wat is de waarde van een woning ?
    Dit wordt veelal bepaald door het bedrag wat de koper kan financieren !
    Er wordt in het onderhandeling traject wel eens door koper of aankopend makelaar aangegeven dat ze niet meer kunnen lenen. In hoeverre ga je daar als verkoper in mee. Een goed afgewerkt huis in een goede wijk brengt nog steeds een goede prijs op, ook in deze tijden. Kopers hebben veel keus en kiezen liever een goed onderhouden en afgewerkt huis.
    Al die negatieve berichten doen het consumentenvertrouwen dalen, misschien is een mediastop een idee ?

      /  
  2. Juul Dijkhuis

    Een mediastop zou mogelijk een oplossing zijn, maar is niet uitvoerbaar. Consumenten moeten beschikken over alle informatie waar ze een beslissing op kunnen baseren. Positieve berichten zullen het consumentevertrouwen juist weer verbeteren, maar dan moet er wel iets positiefs te melden zijn.

      /  

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.